Oktober – Hørespill

Vi valgte en fortelling som var vanskelig å lage hørespill til. Og vanskelig å forstå, selv i tekstformat. Så dette ble en utfordring.
Det ferdige produktet ble annerledes fra manuset vi begynte med. Det består av mye inspo og fill ins det det trengtes. Jeg lot andre få høre spillet. Det var forskjellige oppfatninger om hva som skjedde i fortellingen. Derfor la vi til ekstra replikker(inspo av Hans David) for å gjøre dette tydeligere. Slike at lyttere kan se ting for seg lettere.

(jeg skriver fra kriteriene)

MEK: HØY MÅLOPPNÅELSE 
Utarbeidet et detaljert manus hvor alle lydkategorier er med (se sjekkliste). Begrunner valgene.
  • I starten av hørespillet hører du Musikk(Acoustic, House of the rising sun, cover av  ‘nerkedwards’) En rolig sang, men fremdeles episk. For å skape en spennende og meningsfull stemning.
  • Regn fader inn. En miljølyd som skal vise været.
  • Du hører pusting etterfølgt av brå pust. David våkner opp. Vi vil skape spenning i starten for å holde hørerens oppmerksomhet(skriver mer om senere). 
  • Replikk fra hovedperson(inspo): Han forklarer at det regner inn vinduet og at det må lukkes. Med Reverb effekt på(virker som han tenker det) En hul ekko lyd.
  • Dynen lager lyd ettersom han forlater sengen: Lagd ved opptak av en jakke i bevegelse.
  • Deretter skritt på treoverflate: skal forestille gulvet på rommet hans.(David), han går bort til vinduet.
  • Tre skrapes mot tre etterfølgt av to treklosser som slås sammen: Dette skal forestille et gammelt vindu som lukkes.
  • Like etter endres regnlyden til en mer stille regnlyd.(fra under et tak, roligere) Dette skal forsterke og hjelpe lytterne å forstå at et vindu nettopp ble lukket.
  • Bakgrunnslyd: Stemmer fra et annet rom(Brukte effekten ‘the club down stairs’): Effekten blurret ut hva de sier. Slik at det høres hult ut og kommer fra et annet rom.
  • Replikk(inspo): David lurer på om foreldrene hans krangler nå igjen.
  • Replikk(inspo): Han forklarer at han skal ut med båten neste dag og at han skal legge seg.
  • Lyd fader ut og så inn. Slik at man tror tid har gått. Neste morgen starter.
  • David gjesper(tok det opp) Replikk: Han forklarer at det er morgen og at alle er stille, foreldene krangler ikke lenger.(inspo) Fortsetter med å si at han skal komme seg ut for å legge garn.
  • Dynelyd(med jakke) viser at han går ut av senga.
  • Skritt på tregulv spilles: han går mot utgangen.
  • Han tar på seg klær( lyd i jakke )
  • Dør åpnes ( tok opp dør som åpnes )
  • Halveis i lydklippet der en dør åpnes: fader lyd av sjø og vind inn. Slik viser vi lytterne at han gikk ut fra inne.
  • Effekt: skritt på grus. Går ned mot båten.
  • Replikk: David “Eg fikk vite det i går kveld. Far fortalde det då vi sette garna. Indian summer i går. Ein av dei oktoberdagane då nokon blåser i glør-ne, og sommaren blussar opp igjen for nokre timar. Kveldssola rulla på breen, strauk over bygda med ein mild og raud finger. Så forsvann ho bak fjellet.” Med reverb effekt for å vise at han tenker dette. 

  • Effekt: festøv(fantasilyd)(lav) Forbinnes med flashback(som som skal skje)
  • Musikk(samme som i starten) starter rolig: Forsterker at det er et flashback.
  • Replikk: Faren – “David, hvorfor er du alene?” etterfølgt av “David, kom inn med en gang!”
  • Effekt spiller i bakgrunn: Årer i vann. En trebit som blir dratt gjennom vann i en vask. Treklosser som slås sammen skaper årelydene.
  • Replikk: David – (inspo) han forklarer hvordan det føles, han er lei seg. Forklarer at han får napp og kaster fisken ut i vannet av sinne.
  • Musikk: Hørespillet av sluttes med musikken som fortsetter. Den forteller en historie. Og fades sakte ut.
Har laget replikker som er med på å bygge opp dramaturgien og fører til handling. Manus og replikker er med på å bygge opp og differensiere de ulike karakterene. Du kan forklare hvordan du får til dette.
  1. David- “Det var et mareritt” Hjelper lyttere forstå situasjonen.
  2. David – “Fatosten, det regner rett inn. Jeg bør gå å lukke det” Gjør det forståelig.
  3. David -“Åå.. Driver mamma og pappa å krangler nå igjen… sikkert ikke. Jeg må ut å dra det garnet i morgne.” Viser hvilken person han er.
  4. David- “Nå skal jeg ut å dra garn, ut å fiske. Få tankene mine bort til noe annet.”
  5. David – “Eg fikk vite det i går kveld. Far fortalde det då vi sette garna. Indian summer i går. Ein av dei oktoberdagane då nokon blåser i glør-ne, og sommaren blussar opp igjen for nokre timar. Kveldssola rulla på breen, strauk over bygda med ein mild og raud finger. Så forsvann ho bak fjellet.”  Viser hvilken type person dette er. En som reklekterer og grubler om ting. En varsom og følsom person. Viser til lokasjonen. Viser frem til flashbacket som kommer (dagen før). At han fikk vite noe. Kranglingen mellom foreldrene skal få deg til å lese mellom linjene og forstå at de skal skille seg.

  6. Faren – “David, hva gjør du ute alene?”
  7. Faren – “David, kom inn med en gang!” Viser forholdet til far og sønn i disse tidene. Faren bruker navnet i replikken for å vise at de er to forskjellige karakterer. Stemmene er spilt inn av to forskjellige personer også. David snakker bare med reverb effekt(til seg selv ), mens faren ikke gjør det. Det er med på å differensiere karakterene. David har en respons til seg selv om det faren sier(david sier dette inni seg). (neste replikk)
  8. David(inspo) ” Jeg hører faren min står på land og roper, hvorfor er jeg i båten alene. Akkurat nå er jeg for sur til å tenke over det. Drar opp garn etter garn. Der har vi fisk, laks. Jeg kaster den ut igjen. Jeg er så sur. Jeg er så trist. Jeg har så mange følelser. Den er så fæl denne oktoberen. Kunne ønske det bare kunne bli desember, jul. Ingenting kommer til å være slik det var før. Pokker ta deg oktober.
Kan forklare dramaturgien ved hjelp av en spenningskurve.

Reflekterer rundt hvordan en har bygd opp dramaturgien ved hjelp av ulike grep i manus og lyddesign.

Modell.jpg

 


 

Manuset vi lagde sammen først som gruppe:

https://docs.google.com/document/d/125YaSQkk3IocHboQo_-XdjWU

MED: HØY MÅLOPPNÅELSE

Viser til en grundig presentasjon av idéarbeidet. Kan vise til grundig dokumentasjon av prosess på blogg.

IDEARBEID:

Vi lagde vi et felles dokument i google docs. Der planla vi ting til både manus og hva vi burde ha med til lydspillet slik som replikkene, musikk, effekter og miljø lyder.

Tegning om hvordan dramaturgien vil bli satt opp.

modell

Sett på inspirasjon fra andre hørespill:

https://radio.nrk.no/serie/radioteatret/mktt62090115/12-12-2015#

Miljølyder,

https://radio.nrk.no/serie/radioteatret/MKTT72560416/08-10-2016

Dialog, reverb, miljø

Omgivelser, reverb, dialog, effekter,

 

 

 

Lyddesignet virker helhetlig og er med på å bygge opp dramaturgien i manuset.
Begrunner designmessige virkemidler. (Ovenfor) 

MEP: HØY MÅLOPPNÅELSE

Har laget en gjennomtenkt og detaljert plan for hørespillet.
Viser at en er reflektert rundt arbeidsprosessen og kan justere undervegs i produksjonen om nødvendig for å få et godt resultat.
Har laget et ferdig hørespill i henhold til oppgaven og kan vurdere dette.

 

C: Jeg synes sluttresultatet ble ganska bra. Bruken av effekter og miljølyd var meget bra. Noe vi kunne gjort bedre var å gjøre det mer forstålig. Bruke mer dialog istede for effekter og miljølyd.

D: Innsatsen min var veldig stor. Jeg ble etter skoletid flere ganger da gruppen gikk hjem. Og tok ansvar for at tingene ble gjort. Hans David var også med meg en gang etter skoletid. Gruppen fungerte fremdeles godt ilag.

 

Leave a comment