Film oppdrag. Latskap – Refleksjon (16.12.16)(frist: 16.12-23:59)

LOGG

23/11/16

Idag har alle sammen jobbet med idearbeid, vi har vær innom mange ulike ideer men nå har vi landet på en. Nå er vi halvveis ferdig i synopsiset,

Vi vil lage en humor kort film(komedie) som handler om latskap. Johanne stilte som skuspiller og settet ble hjemme hos henne.

 

24/11/16

I dag har vi skrevet ferdig synopsis og begynt på manus. Vi skal fortsette på manus (gjøre det ferdig)  og begynne på storyboard.

 

28/11/16

I dag har vi skrevet videre på manuset og prøvd å selge ideen vår til resten av klassen og lærerne.

 

30/11/16

I dag skrev vi ferdig manuset og lagde storybordet ferdig.

 

01/12/16

I dag har vi testet og funnet ut av hvilket utstyr vi skal bruke. Filmingen ble det for knapp tid til, så den er flyttet til Onsdag. Derfor begynte vi heller med voiceoveren.

 

05/12/16

På grunn av lite med timer i dag, så har vi bare kommet opp med litt flere småting som vi skal ha med i filmen. Vi har også skrevet handleliste til onsdag (son sirkus).

07/12/16

Idag filmet vi mesteparten av filmen. Jeg var ressigør  og kameramann.

08/12/16

Filmdag.

12/12/16

Jeg og niila gikk tilbake etter skolen å tok opp voice over i studio.

Alt etter detta går ut på redigering. Mye hjemme.

15556105_1242527515813394_496955819_n Markus som kommer på besøk scene.

 

Komprimert film. (film starter om 30 sec. av en eller annen grunn)

FILMEN

 

 

 

 


 

 

Latskap

Synopsis

Introduksjon

I denne kortfilmen møter vi Johanne som er hovedkarakteren. Hun og Markus har nettopp begynt å snakke,men Johanne er ikke så interessert.  Vi møter henne i sofaen i stuen hvor hun ligger å ser på netflix og later seg. Johanne blir vekket av en melding fra Markus. Dette er første gangen vi får høre noe om han. Når Johanne får meldingen møter vi for første gang fortellerstemmen(Niila).

Hoveddel

Her blir vi enda bedre kjent med Johanne. Fortellerstemmen fortsetter og kommentere på alt Johanne gjør. Hun møter på mange hindringer som f eks. fjernkontrollen som ligger langt borte og moren som vil at hun skal komme inn på kjøkkenet med de skitne tallerkener. som fremstiller hun som en latsabb. Så får hun en melding av Markus om at han vil komme på besøk, men dette vil ikke Johanne.

Slutt

Markus står utenfor døren med blomster og sjokolade. Johanne ser han i vinduet og springer å gjemmer seg. Hun åpner døren til skapet og der sitter Niila.

 

Manus:

https://docs.google.com/document/d/1f71NSS6SUT038fDrJy6ICOYhGTGsZyqc6fRzcIGWsqI/edit?usp=sharing


 

Under produksjon

Storyboard:

 

 

Inspirasjon:

Vi tok stor inspirasjon fra “The gunfighter” og voice-over arbeidet av skuespilleren Nick Offerman.

Kortfilmen handler om en cowboy som er jaktet på av noen bounty hunters. Alt foregår på et sted, en bar. En mystisk forteller stemme viser seg. Den er allevitende og forteller hemligheter til alle i baren. Det blir veldig morsomt.

 

 

Redigering

 

capture

 

 

ROLLE

Jeg var ressigør og hadde hovedsaklig ansvar for kinematografi og dramaturgi sammen med Niila. Hvilke og hvor mange vinkler vi trengte bestemte jeg hovedsaklig. Etter hvert tok jeg over rollen som kameramann, fordi Niila var i scenen.

LYD

En “comedy movie music” eksempel fra youtube blir brukt gjennom nesten hele filmen. Så lenge jeg ikke tjener penger er det lov å bruke (ikke-kommersielt). Det er en livlig sang, som bygger på følelsen du vil få av å se Johanne late seg gjennom filmen(humor).

I et tidspunkt i filmen går musikken helt ned.

lyd

 

scene31432

Denne scenen skal være pinlig stille og sette fokus på øyeblikket der fortellerstemmen kommer tilbake etter en lang ventepause. Dette gjør for komedisk effekt. Du gir forteller stemmen mer fokus ved å ta vekk all annen lyd(nesten).

Nærme slutten av filmen bruker vi diegetisk lyd som forteller stemme. For å indikere at fortelleren var Niila og er i skapet sammen med Johanne. Vi har helt sprøe og urealistiske hendelser i filmen for komedisk effekt.

iskap.JPG

 

Når filmen slutter fortsetter musikken og viser Markus(meg) som står ute å venter på døren. Musikken som var der gjennom det andre morsomme i filmen kommer igjen. Nok en gang stille og fokuset går til musikken. Dette skaper et nytt humor element i filmen. Dette er et avsluttende klipp med rulletekst, for en siste latter. (forhåpentligvis)

ute.JPG

Mikrofon(røde): Kondensator mic. Sitter på kamera. Lyden følger bildet alltid.

 

KLIPP

Kontinuitetsklipp blir mye brukt. Klipp som fører bevegelser gjevnt. “usynlig klipping”.

klipping.JPG

I dette klippet bruker vi 3,til4 forskjellige shots for å skape et klipp. Johannes strekker seg etter fjernkontrollen, men gidder ikke så tar heller macen som lå nærmere.

Klipperytmen i filmen er foholdsvis sen. Mange klipp varer flere sekunder uten å klippe. Slik viser du at hun er en treg person.eller en lat person. Klipperytmen følger bevegelsene hennes(alstå lite). Så når hun først beveger seg, gjør klippene også det. Dette skaper flyt og oppfattes mer “smooth”.

 

KINEMATOGRAFI

I begynnelsen ser du rot på gulvet, som signaliserer at karakteren er lat. Kamera kjøres lavt langs bakken for å følge hennes “fotspor” av klær og rot. Vi ser henne aller siste i shottet for komedisk effekt. Du sparer det beste til sist. Vi ser henne sove litt spesielt, og ser veldig lat ut.

Her ser vi fra froskeperspektiv(eller tilt) på telefonen for å vise at Johanne ligger og ser opp.

nedopp

Mens her ser vi ned på telefonen med fugleperspektiv(eller tilt) for å vise at Johanne sitter og ser ned.

oppned

Vinklene er som regel vinklet opp-ned for å vise at hun ikke er en mektig person. Her skal hun tross alt være overtrevent lat.

Når Johanne reiser seg opp i benken følger kamera rolig etter for å holde ansiktet hennes riktig komponert. Luft der hun ser.

De fleste utsnitt blir brukt. Hovedsakelig halvnært/halvtotalt for å få med hele bildet og hvordan hun oppfører seg. Men på reaksjonsbilder eller scener hvor vi legger trykk på noe eller vil vise noe lite så går vi nærmere. ( Nært og ultranært utsnitt)

Her er to eksempler på det!

Ett forstørret bildet for å vise hva hun gjør og et reaksjonsbilde.

tlfrekasjon

Vi bruker panorering for å se omgivelsene hennes, rotete stue.

 

ISCENESETTELSE(Mise en scene)

Hele handlingen foregår i Johanne sitt hus. En stor det av det i stuen hennes. Det fortelles oss om hennes latskap og hvor hun bruker tiden sin.

Hun er omringet av rot som forteller oss hvor lat hun er som ikke gidder å rydde. Mye av det er off-frame. Men siden vi så det i begynnelsen og har fått totalt bilde av omgivelsene vet vi at det er der og vi ser det da for oss.

Johanne sier selv at hun ser på seg selv som en lat person og kunne passe til rollen. Hun har derfor på seg vanlig inneklær hun ville selv brukt når hun slappet av.

TROVERDIG

Som sagt ovenfor spiller Johanne seg selv. Som gjør rollen lettere for henne og mer naturlig. Som resultat av det blir det mer troverdig. Denne filmen er siktet mot undom. Hendelsene i filmen er veldig vanlig og ungdom i dag vil kjenne seg igjen i. Dette gjør det enda morsommere for målgruppen.

FANGE OPPMERKSOMHET

Filmen skaper spenning ved bruk av god KLIK som får publikum til å følge med og tenke, hva skjer videre!

Vi bruker frampek for å hinte at noe skal skje. Feks meldinger fra Markus og/eller stresset til Johanne i slutten. I slutten brukes også dramatisk ironi. Vi vet noe Johanne ikke vet. Niila er i skapet. OG/eller Johanne hjemmer seg, det vet ikke Markus.

FILMEN HAR EN KLAR KONFLIKT

Filmen har en indre konflikt i tillegg til en ytre. Johanne strever med seg selv å gå gjennom dagen på benken. Hennes late oppførsel og irritasjon av fortellerstemmen er begge indre konflikter som vi tydelig kan se. Du komme straks til et vendepunkt hvor konflikten snur. Markus kommer på besøk og det hvil hun ikke, hva gjør hun?

BRUK AV SET UP OG PAY OFF

I begynnelsen av filmen, når kamera kjører. Ser vi skapet lukke seg igjen. Det et setup og et frampek på hva som sjer senere. Vi får en forklaring på hvorfor døren lukket seg. Jo nettop, Niila satt der å fortalte som forteller.

Et annet eksempel er instagram på telefonen til Johanne i en scene. Hun scroller forbi Niila på instagram, som en pekepin på at han var klar. (til en prank?)

DRAMATURGI

I slutten brukes også dramatisk ironi. Vi vet noe Johanne ikke vet. Niila er i skapet. OG/eller Johanne hjemmer seg, det vet ikke Markus. Dette skaper spenning og spørsmålet: hva sjer så?

Begynnelsen er mystisk og spennende, og avslutter med en smule humor. Dette er anslaget.

Så blir vi presentert til Johanne. Hun er en lat person. Presentasjon.

Johanne viser hennes følelser ovenfor Markus(ikke gode).

Markus sier han kommer på besøk. Et vendepunkt i filmen. Den interne konflikten snus og blir en annen ekstern. Nemlig Markus som kommer på besøk.(som Johanne ikke vil pga utseende og rot).

Filmen opptrappes så når hun leter desperat etter et hjemmested. Hun finner et skap.

Vi hører fortellerens stemme i diegetisk lyd som forteller oss at han er i bildet. Vi bruker dramtisk ironi her å viser Niila sitt hode bakerst i skapet. Dette ser bare seerne først, ikke johanne.

Løsningen blir at Markus venter på johanne ute. Johanne legger merke til Niila i de siste sekundene. Så blir hun forskrekket på en humoristisk måte.

Det er en åpen slutt som får deg til å tenke. Den får deg også til å tenke på hvor lite mening dette gir. Alt er satt sammen for komedisk effekt. Humor.

Spenningskurven går mye likt Hollywood modellen som du ser nedenfor.

Image result for hollywood modellen

Kurven gjør slik at filmen blir spennende/morsom gradvis. Skaper ekstra spenning, bygger opp til noe stort.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s