Bokproduksjon – Refleksjon(oppdatert fredag)

 

versjon 1 (denne skal jeg skrive om)

ferdig cover ver1.jpg

Versjon 2

ferdig cover ver 2.jpg

 

MEK:

“Jeg gjør en enkel analyse av produktet mitt ved hjelp av en utvidet kommunikasjonsmodell.
Jeg har valgt en bevisst strategi og begrunner og reflekterer over hvorfor mitt produkt når fram til en spesifikk målgruppe”

 

Målgruppen for denne boken var medlemene Kopervik kvinne og familielag. Disse medlemene er godt voksne kvinner. Deres mål er å forbedre forholdene til husmoren og familien, kort sagt.

Fargen gul som jeg har valgt å bruke symboliserer følgene:

Sol, lys, varme og glede. Energi

Disse elementene mener jeg kvinne og familielaget vil fremme. Noe de vil fremstå som. I tillegg minner fargene om deres allerede eksisterende nettsted og annet design.

Et piano bøyer seg rundt på forsiden. Dette er et symbol på lekenhet, moderne og for musikk. Teksten “Sangbok” bøyer seg, ilikhet med piano. Selv om kvinne og familielaget vil fremme seg litt mer seriøst, handler dette om fritid og sang, for medlemene.

Dette er budskapet vi vil sende til mottaker som sender. Vi koder inn dette budskapet i designet. Dekoding vil si det motsatte, hvordan mottaker oppfatter. Kanalen vi koder buskapet til er boken. Vi får en tilbakemelding fra mottaker om kodingen var god.

(sier mer om budskapet lengre nede)

utvidetkommunikasjonsmodell

MED:

Bruke og dokumentere inspirasjonskilder og skisseteknikk.

Inspirasjon:

ny_test
8b50d26e7c919de0cc0deed8a1741ff3
Idearbeid”

Her ser du idearbeidet mitt. To forskjellige tankekart og brainstorm. Til venstre ser du 3 skisseteknikker. Thumbnails, grovskisser og arbeidstegning nederst

MED

“Jeg gjør skriftvalg som er tilpasset budskap/målgruppe og kan forklare dette.
Jeg bruker ulike skriftkontraster og forklarer omkring generelle råd om skriftblanding.
Jeg forklarer skriftvalg som bør unngås.”

Fonter: Regina Black, Adelle Regular

 

Regina Black:

En stilig serif font som skaper blikkfang. Er noelunde vintage og minner om en klassisk font brukt på bøker før, da det var vanlig å gå til biblioteket. Fonten minner også om håndskrift som er mer vanlig blant eldre(ofte jo eldre du er). Målgruppen er altså akkurat innen den generasjonen, ville jeg sagt.

Serif fonter egnes bedre på print enn sans-serif. Og har da bedre leseflyt.

Adelle Regular: 

En annen serif font. Her gir halene flyt når du skal lese mindre tekststørrelse med mer mengde tekst. Det er en “hardere” font som skaper kontrast til Regina Black. Denne fonten holder seg innenfor “vintage” gruppen og looken til resten av designet. Den er mer hard, akkurat som tangentene er harde firkanter.

Kontrast er en motsetning og gir større leselighet. Svart/hvit kontrast skiller tittel og undertekst. Underteksten er mindre og har mindre kontrast fra bakgrunn. Dette gjør deg mer oppmerksom for tittelen, slik det skal. “Kopervik” i underteksten er større enn resten som skaper blikkfang. Fordi stedet er viktigere enn hva det heter, i denne sammenhengen.

Skrifttypen er har kontrast også (skriftkontrast)

Generelle råd om skriftblanding:

  • Minst mulig(ikke mer enn to) fonter. Det kan bli rotete.
  •  Luft mellom samme font
  • Bruk luft

Skriftvalg som må unngås

  • Unngå Cliche: Comic Sans, Papyrus, copperplate.. etc fonter som blir overbrukt
  • Upassende stiler ( ikke emnebetont)

MEP

“Jeg har ferdigstilt produktet mitt i InDesign. Jeg har levert produktet i riktig format og kan forklare hvorfor dette formatet er riktig å bruke.
Jeg har kontroll på kerning, tracking, leading og kan vise dette (blogg).”

Har lagret som High Quality Print PDF print. Mest mulig lossless. Og minst mulig komprimert. Dette er en standard, og kan vises for de fleste.

Kerning: mellomrom i bokstaver

Tracking: mellomrom mellom ord

Leading: mellom rom opp/ned på setningen. Det har jeg brukt for å skille tittell og undertekst. Slik at de leses induviduelt.

 

Jeg har vist frem produktet mitt underveis og fått fremovermelding (skriftlig) på hva som kan forbedres av tre (eller flere) medelever og en lærer.

16507309_1094529557335919_1925816200_n

Spurte itillegg elever og lærere så ofte jeg kunne. Dette gjør jeg alltid for å åpnå best mulig resultat.
“Jeg har to (eller flere) backups av produktet mitt på harddisk/SD-kort/minnepinne/Google Drive eller lignende.”

Jeg her lagret filene to steder på PCen. Jeg har også sent mail til meg selv som eksta backup.

 

 

Leave a Reply

